Fiets Mechanica

Fietsreparatie Rotterdam

 

Zoals u hiernaast kunt zien, zijn er momenteel alleen al in ons land vele duizenden fietsenmakers, en hun aantal neemt voortdurend toe. Steeds meer mensen proberen hun fiets op te waarderen nu hun lengte een redelijk niveau heeft bereikt. Oude, vouwfietsframes voldoen niet meer aan strenge normen en materialen (fietsen met een “belt-drive” semi-compact zonder naaf zijn vaak het doelwit van deze modificatie), en men is in het algemeen op zijn hoede voor het gebruik van hout voor onderdelen.

Een verantwoordelijke fietsonderhoudstechnicus weet duidelijk hoe hij een fiets moet repareren, evenals een ambachtelijk bedrijf. Het helpt om een goede kennis te hebben van de verschillende onderdelen van een fiets en ook hoe deze in elkaar gezet moeten worden. Zonder speciale deskundigheid zal een goed opgeleide Technicus in staat zijn machines te herbouwen uit gedemonteerde of kapotte onderdelen (als alternatief kan hij kapotte onderdelen van oude “verlaten” fietsen onderhouden) en zal hij gewend zijn de fiets machinaal te laten repareren met slechts een paar gereedschappen bij de hand.

Een fietsmonteur moet ook weten hoe hij veilig op een “normale” fiets kan rijden in plaats van op een “een wieler” (dat wil zeggen, dergelijke fietsen hebben geen stuur en de berijder heeft speciale vaardigheden nodig bij het trappen).

Fietsteams, mag ik zeggen?

Een mecanicien met een kleine winkel kan een jaarinkomen (plus uitgaven) van 800 € verdienen. De keuze van het bedrijfskapitaal is meestal een eenmalige winst of het dubbele of drievoudige van dat bedrag in cycli. Een paar jaar of zo kan nog wat meer opleveren aan belastingen. Iedereen die in de toekomst fietskleding van stof kan aantrekken, kan er een goed inkomen uit halen.

Teams komen ook ruim buiten de fietsindustrie voor. Ze bestaan vooral in Nederland, maar af en toe ook in Duitsland, Frankrijk en België. Het zijn jonge mensen die een winkeltje (daar komt de term vandaan) runnen of hebben gerund, goederen of fietsen verkopen en advies geven aan fietsers en beginners. De teams bestaan meestal uit twee of drie personen. Het doel van de teams is een netwerk van elkaar aanvullende bedrijven te creëren in plaats van zelfstandige winkels. Het dient ook het doel om meer “ontdekkingen” van fietsen te doen.

Een typisch team bestaat uit een mecanicien die zich heeft gespecialiseerd in het repareren van fietsen, en een leider, die lid kan zijn van het team zelf. De monteur repareert vaak alleen fietsen, en het doel van het team is om een netwerk van dealers op te zetten.

Zo’n grote groep kan worden vertegenwoordigd door regionale groepen en verenigingen, of door een kleine groep met een veel kleinere nationale structuur. De Taiwanese vereniging voor fietsmonteurs, bijvoorbeeld, is eigenaar van de standaard “Trails”-namen en -symbolen, alsmede van het officiële embleem.

Diensten van een fietsenmaker

Niet weten hoe je een fiets moet repareren houdt risico’s in: de fout kan de eigenaar zijn baan kosten. Hoe meer mensen problemen hebben, hoe beter. Een nieuwsgierige mecanicien kan vragen stellen over een fiets of contact opnemen met een team om gewoon te zien hoe een lokale fietsscene werkt. Een mecanicien die een verzameling fietsen heeft, is op zijn minst vaag geïnteresseerd in welke koers ze verkopen. Zoals altijd zal een mecanicien die er wat werk in steekt, overal gezien worden.