Hoe je zelfvertrouwen te verbeteren?

Zelfvertrouwen opbouwen

 

Om uw zelfvertrouwen te vergroten, moet u uw lijst met angsten herzien. Deze stap is van cruciaal belang bij het oplossen van uw eigenwaarde problemen. Denk na over je begrip van je angsten. Kies vervolgens één angst en denk na over hoe je je voelde voordat je je realiseerde dat deze angst je in zijn greep had. Het gebeurt heel vaak dat wanneer je in je angst kijkt, de angst zijn kracht verliest. In plaats van een obstakel, wordt het een obstakel dat je kunt overwinnen.

Je geloof in wie je bent, je vermogen om met relaties om te gaan en je bereidheid om de wereld in te gaan, is gebaseerd op je niveau van zelfvertrouwen en eigenwaarde. Daag jezelf uit om uitmuntendheid te bereiken en om voorbij je vermeende beperkende overtuigingen te gaan.

Dit is een zeer eenvoudige oefening. Er is weinig geld, weinig tijd en geen publieke of financiële inzet voor nodig. Houd gedurende de dag je hart in de gaten en je reactie op mensen en gebeurtenissen die zich voordoen. Het gaat om drie stappen:

1) Opmerken wanneer je je overweldigd begint te voelen.

2) Merk op wanneer je merkt dat je je overweldigd voelt.

3) Er iets aan doen door te ventileren of professionele hulp te zoeken voor zakelijke of persoonlijke problemen om meer middelen te krijgen.

Hier is een voorbeeld van hoe de oefening gedaan wordt. De eerste stap is om een moment te nemen en op te merken wanneer je, “het gewoon niet voelt”. Misschien komt een vriend naar je toe en zegt: “Ik voel het niet.” Ben je je ervan bewust dat je je overweldigd voelt?

De tweede stap is nu jezelf af te vragen: “Wat beïnvloedt mijn gevoelsniveau? Word ik overspoeld door moeilijke relaties? Heb ik een gezamenlijk probleem in mijn carrière op me genomen waardoor mijn baas me heeft ontslagen?”

De derde stap is jezelf af te vragen: “Kan ik mezelf helpen of heb ik hulp van buitenaf nodig om me te helpen?”

U kunt nu beginnen met een proces om vast te stellen wat u dwars zit aan uw probleem. Het kan veel belangrijker zijn dan de situatie op het eerste gezicht doet vermoeden. Wees logisch en overweeg al uw opties. Alleen u kunt uzelf helpen.

Misschien voelt u zich “up and under” over een van uw banen of uw persoonlijke relaties met een echtgenoot of partner. Of het kan allebei zijn. Het hangt er maar van af waar de voortekenen liggen. Wanneer je onderbewustzijn in een “vecht of vlucht” modus gaat, zal het niet wachten op iemand om je te vertellen wat je moet doen. Het zal je vertellen wat je moet doen door zijn spanning los te laten. Het doet dit door onaangename gevoelens die op natuurlijke wijze vrijkomen. Deze gevoelens zijn soms onaangenaam om waar te nemen en soms niet zo duidelijk voor het ongetrainde oog. Deze gevoelens beginnen met pijnen en pijn in verschillende delen van je lichaam. Ze kunnen direct onder uw huid zitten of diep in uw borst beginnen met pijn op de borst of wanneer u een druk in uw hart voelt. Het kan de plaatselijke pijn van je hart zijn of van andere plaatsen. Ze kunnen iets zijn wat je niet eens opmerkt totdat ze in je lichaam of geest zitten.

Stap twee is het onderzoeken van de bron van je kolkende gevoelens. De oplossing kan veel te maken hebben met je eigenwaarde en wat je kunt bereiken. Dit betekent dat je geen blanco cheque hoeft te zijn. Het zou een van je sterke punten kunnen zijn of een natuurlijke menselijke gave. Het kan zijn wat je wilt bereiken als individu of als mens. Het zou je vastberadenheid kunnen zijn om een gebied dat je wilt versterken te verbeteren of los te laten. Het kan een verscheidenheid van dingen zijn en je kunt naar deze stap gaan om verder te kijken naar je opties. Misschien moet je een relatie loslaten, ook al is die al een leven lang.

Stap drie is om je onderbewustzijn te vragen wat het voor je zou doen als je alle dingen die je dwarszitten uit je leven kon halen. Zou het onaangenaam zijn? Lijkt het simplistisch? Heeft het enige zin?

Als u eenmaal hebt bedacht wat uw leven aangenamer zou maken, vraag u dan af of er een manier is om dit te bereiken. Hoe zou u dat gaan doen? Onderzoek ideeën en mogelijkheden. Misschien hebt u al eens van hypnose gehoord. Als dat zo is, probeer het dan of gebruik een andere therapeutische methode. Vraag jezelf af of het interessant is voor jou en voor jou. Misschien wilt u mediteren en wat ontspanningsoefeningen doen, samen met wat creatieve benaderingen om het probleem te onderzoeken.

Als je er moeite mee hebt, is een van de beste genezers dan om wat zelfhypnose te doen. Als je er genoeg aan hebt gewerkt, zul je je weer echt jezelf gaan voelen. Misschien kunt u dan weer aan het werk. Met de juiste hulp kunt u uw gevoel van eigenwaarde terugwinnen. Het is een heel fijn gevoel om je weer goed te voelen.

Lees meer

Coach